loading...
سینما و تلویزیون
کوثر سیدمحمدی بازدید : 3 دوشنبه 31 تیر 1392 نظرات (1)

استشهادی برای خدا


استشهادی برای خدا فیلم نامه ی ساده ای دارد . کارگردانی اثر هم متکی به تکنیک های آوانگارد نمی شود . اما در انتقال مفهوم معنوی فیلم به تماشاچی این سادگی حفظ نمی شود .

استشهادی برای خدا

داستان استشهادی برای خدا یادآور یک سنت دینی است . سنتی که کم کم به فراموشی سپرده می شود و شاید همین نکته  استشهادی برای خدا را از سینمای واقع گرا به سینمای نمادگرا سوق می دهد . نمادگرایی این فیلم در مفهوم روایت تعریف نمی شود ، بلکه باید آن را در مولفه های دیگر این فیلم جست و جو کرد . شاید هسته ی داستانی استشهادی برای خدا بیشتر مشمول این تعریف نماد گرایی باشد و اگر فیلم را از جهت پی رنگ داستانی بررسی کنیم آن وقت باید المان های سینمای دینی و یا سینمای معناگرا را برجسته تر بیابیم.

اتفاقا در فیلم نامه و اجرا ی کارگردانی دقت شده است که این نمادگرایی دیده نشود . بیم این وجود دارد که چنین فیلمی در وفور نمایش نماد ها و سمبل ها به یک فیلم شعارزده ی دینی تبدیل شود که در تبیین اعتقاداتش ناچار است به رمانتیک اضافه متوسل شود .

فیلم نامه ی استشهادی برای خدا به سبک اصول درام نویسی سنتی شکل می گیرد با این تفاوت که در آن مفهوم افعال اهمیت بیشتری نسبت به بازتاب نمایشیشان دارند و خروجی آدمی های داستان منوط به روند اتفاقات دراماتیک نیست و در کارکرد شخصیت پردازانه ی هر کدام  مشخص تر و ملموس تر است .

فیلم نامه ی استشهادی برای خدا ظاهرا از الگویی ناتورالیستی(طبیعت گرایانه ) تبعیت می کند ، اما در اجرای کارگردانی بسیاری از پس زمینه های این شیوه ی روایت فراموش می شود و به همان الگوهای رایج در سینمای دینی و یا معنا گرا پرداخته می شود .

کارگردان باید این نکته را در نظر می گرفت که شخصیت پردازی در چنین فیلمی تنها وابسته به متن نمایشی (فیلم نامه ) نیست و نوع میزانسن ها در تفهیم این نکته به مخاطب ،  بسیار موثر است . شخصیت پردازی روحانی فیلم ( با بازی محسن تنابنده ) و مسئول مخابرات (با بازی احمد مهران فر)  قاعدتا باید بسیار سخت باشد ، چون معلوم نیست نقشی که در روند داستانی دارند را به همان مفهوم می توانند منتقل کنند یا نه . در چنین داستان هایی باید محوریت داستان با همان نقشی باشد که در اصطلاح نقش اول خوانده می شود ، اما محوریت روحانی ، مسئول مخابرات و مسئول بهداشت در موازات نقش فتاحی ( با بازی جمشید هاشم پور ) قرار می گیرد . رسالت این سه نفر در به نتیجه رساندن فتاحی کم از تصمیم فتاحی در رضایت گرفتن از مردم و همسرش نیست .

فیلم نامه ی استشهادی برای خدا به سبک اصول درام نویسی سنتی شکل می گیرد با این تفاوت که در آن مفهوم افعال اهمیت بیشتری نسبت به بازتاب نمایشیشان دارند و خروجی آدمی های داستان منوط به روند اتفاقات دراماتیک نیست و در کارکرد شخصیت پردازانه ی هر کدام مشخص تر و ملموس تر است

تماشاچی در مسیر داستان به این نکته توجه نمی کند که چرا باید این سه نفر در مسیر تهیه این استشهاد قرار بگیرند و چرا هر سه نفر به یک اندازه خود را در این کار موظف می دانند . پاسخی که به این  حفره ی داستانی می شود داد این است که این سه نفر هیچ کدام از اهالی آن روستای دور افتاده نیستند و هر کدام عامل دستیابی این قریه به یکی از ملزومات زندگی اند و طبیعی است این نا آگاهیشان از واقعیت شخصیت فتاحی باعث می شود که نسبت به تهیه استشهاد برای او خوش بین باشند . آن ها در زمان وقوع حادثه ی بیست سال پیش نبوده اند و عمق فاجعه را درک نکرده اند ، پس طبیعی است که فتاحی فرتوت امروز را در قالب بیست سال پیشش نبینند و با یک نگاه آمیخته با ترحم در پی کمک به او باشند . قریه ی کوچک فیلم مثل آخر دنیایی می ماند که آدمی های اصلی داستان هیچ کدام بومی آن جا نیستند . هر کدام زندگی دیگری در جای دیگری دارند که لابد از این زندگی راحت تر است و برای همین امیدشان به زندگی با اهالی این قریه فرق می کند . علاوه بر این تقریبا تمام کارهای مهم این قریه را این سه نفر انجام می دهند .  شاهد و ناظر تولد ، مرگ و آیین های مهم دیگر زندگی اهالی هستند . این سه نفر فقط شاهد و ناظر نیستند بلکه عامل انجام بسیاری از این امور خودشانند . تولد فرزندان ، کفن و دفن از دنیا رفتگان و اجرای آیین ازدواج به مدد این سه نفر انجام می شود ، پس طبیعی است که در مورد فتاحی هم این رسالت بر دوش آن ها باشد .

قطعا داستان و فیلم نامه ی استشهادی برای خدا می توانست در اجرایی مناسب تر تصویر شود ، اما باز این حسن وجود دارد که کارگردانی دچار تشکیک های مرسوم این ژانر سینمایی نمی شود . ورطه ی تاثیر پذیری از بازی بازیگران شناخته شده ای که البته در زمان ساخت این فیلم مثل امروز روجلدی و شناخته شده نبوده اند  و یا ورطه ی نمادگرایی که انگار در این گونه فیلم ها اولین اسباب ساخت فیلم در نظر گرفته می شود 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.

این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 12
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 15
  • بازدید کلی : 178